Versailleské prohlášení, 10. a 11. března 2022

Podporu uživatelům poskytuje tymoty.
Odpovědět
Tymoty
Příspěvky: 2143
Registrován: 12.10.2023 14:19

Versailleské prohlášení, 10. a 11. března 2022

Příspěvek od Tymoty »

https://eupolicy.social/@Veza85UE/111688177027828831 @Veza85UE@eupolicy.social 2.1.2024:

@abolitionniste@bagarrosphere.fr
Sure, agreed. Apparently our governments also agreed to a bunch of stuff here, all the way back in March 2022.

Everyone can go to their representative in the EUCO and ask them for updates maybe?

https://www.consilium.europa.eu/en/pres ... 1-03-2022/
Tymoty
Příspěvky: 2143
Registrován: 12.10.2023 14:19

Re: Versailleské prohlášení, 10. a 11. března 2022

Příspěvek od Tymoty »

https://www.consilium.europa.eu/cs/pres ... 1-03-2022/

https://www.consilium.europa.eu/media/5 ... ion-cs.pdf

20220311-versailles-declaration-cs.pdf

1
CS
Versailles 11. března 2022
(OR. en)
Neformální zasedání hlav států a předsedů vlád
Versailleské prohlášení
10. a 11. března 2022
1. Před dvěma týdny uvrhlo Rusko Evropu znovu do války. Nevyprovokovaná
a bezdůvodná vojenská agrese Ruska vůči Ukrajině hrubě porušuje mezinárodní právo
a zásady Charty OSN a oslabuje evropskou i globální bezpečnost a stabilitu.
Ukrajinskému obyvatelstvu působí nevýslovné utrpení. Rusko a Bělorusko, které je jeho
komplicem, nesou za tuto válečnou agresi plnou odpovědnost a příslušné osoby budou
za své zločiny včetně nerozlišujících útoků, jejichž terčem jsou civilisté a civilní
objekty, pohnány k odpovědnosti. V této souvislosti vítáme rozhodnutí žalobce
Mezinárodního trestního soudu zahájit vyšetřování. Vyzýváme k okamžitému zajištění
bezpečnosti a zabezpečení ukrajinských jaderných zařízení, a to s pomocí Mezinárodní
agentury pro atomovou energii. Požadujeme, aby Rusko ukončilo svou vojenskou
operaci, okamžitě a bezpodmínečně stáhlo veškeré ozbrojené síly a vojenské vybavení
z celého území Ukrajiny a plně respektovalo územní celistvost, svrchovanost
a nezávislost Ukrajiny v rámci jejích mezinárodně uznaných hranic.
2
CS
2. Oceňujeme odvahu ukrajinských obyvatel při obraně své vlasti a našich sdílených
hodnot svobody a demokracie. Neponecháme je svému osudu. EU a její členské státy
budou i nadále poskytovat koordinovanou politickou, finanční, materiální a humanitární
pomoc. Jsme odhodláni poskytnout podporu při obnově demokratické Ukrajiny, a to
ihned po skončení ruské agrese. Jsme připraveni vyvinout na Rusko a Bělorusko ještě
větší tlak. Přijali jsme zásadní sankce a jsme i nadále připraveni rychle přistoupit
k sankcím dalším.
3. Před válkou na Ukrajině prchá nesčetné množství lidí. Všem válečným uprchlíkům
z Ukrajiny poskytujeme dočasnou ochranu. Oceňujeme evropské země, zejména ty, jež
s Ukrajinou sousedí, za obrovskou solidaritu při přijímání ukrajinských válečných
uprchlíků. EU a její členské státy budou i nadále projevovat solidaritu a poskytovat
humanitární, lékařskou a finanční pomoc všem uprchlíkům a zemím, které jim poskytují
útočiště. Vyzýváme k bezodkladnému zpřístupnění finančních prostředků
prostřednictvím urychleného přijetí návrhu o Akci soudržnosti pro uprchlíky v Evropě
(CARE) a prostřednictvím iniciativy REACT-EU. Vyzýváme Rusko, aby v plném
rozsahu dodržovalo své závazky vyplývající z mezinárodního humanitárního práva.
Rusko musí zajistit bezpečný a neomezený přístup humanitární pomoci k obětem
a vnitřně vysídleným osobám na Ukrajině a umožnit bezpečný průchod civilistů, kteří
chtějí území opustit.
4. Evropská rada uznala evropské ambice a evropskou volbu Ukrajiny, jak je uvedeno
v dohodě o přidružení. Dne 28. února 2022 uplatnil ukrajinský prezident právo Ukrajiny
rozhodovat o svém osudu a podal žádost Ukrajiny o členství v Evropské unii. Rada
na tento krok okamžitě reagovala a vyzvala Komisi, aby k žádosti předložila stanovisko
v souladu s příslušnými ustanoveními Smluv. Do jeho předložení budeme dále posilovat
naše vazby a prohlubovat naše partnerství, a podporovat tak Ukrajinu v jejím
evropském směřování. Ukrajina je součástí naší evropské rodiny.
5. Rada vyzvala Komisi, aby předložila stanoviska k žádostem Moldavské republiky
a Gruzie.
*
* *
3
CS
6. Agresivní válka Ruska znamená totální zvrat v evropských dějinách. Na našem zasedání
ve Versailles jsme jednali o tom, jak může EU dostát svým povinnostem v této nové
realitě, chránit naše občany, hodnoty, demokracie a náš evropský model.
7. Vzhledem k rostoucí nestabilitě, strategické konkurenci a bezpečnostním hrozbám jsme
se rozhodli přijmout větší odpovědnost za naši bezpečnost a podniknout další rozhodné
kroky k budování naší evropské suverenity, snížení naší závislosti a navržení nového
modelu růstu a investic do roku 2030.
V tomto ohledu jsme se dnes zabývali třemi klíčovými rozměry:
a) zlepšení našich obranných schopností;
b) snížení naší energetické závislosti a
c) vybudování pevnější hospodářské základny.
I. ZLEPŠENÍ NAŠICH OBRANNÝCH SCHOPNOSTÍ
8. V prosinci 2021 jsme se rozhodli, že Evropská unie převezme větší odpovědnost
za svou vlastní bezpečnost, a pokud jde o obranu, bude pokračovat ve strategickém
postupu a zvýší svou schopnost jednat samostatně. Transatlantické vztahy a spolupráce
mezi EU a NATO při plném respektování zásad stanovených ve Smlouvách a zásad
schválených Evropskou radou, včetně zásad inkluzivnosti, reciprocity a rozhodovací
samostatnosti EU, jsou klíčem k naší celkové bezpečnosti. Silnější a schopnější EU
v oblasti bezpečnosti a obrany pozitivně přispěje ke globální a transatlantické
bezpečnosti a bude doplňovat NATO, které pro své členy zůstává základem kolektivní
obrany. Solidarita mezi členskými státy se odráží v čl. 42 odst. 7 Smlouvy o Evropské
unii. Obecněji EU znovu potvrzuje svůj záměr zintenzivnit podporu celosvětovému
pořádku založenému na pravidlech, jehož jádrem je Organizace spojených národů.
4
CS
9. S ohledem na výzvy, kterým čelíme, v zájmu lepší ochrany našich občanů a při
současném uznání zvláštní povahy bezpečnostní a obranné politiky některých členských
států musíme rozhodně investovat více a lépe do obranných schopností a inovativních
technologií. Dohodli jsme se proto, že:
a) podstatně zvýšíme výdaje na obranu, s významným podílem investic, a zaměříme
se přitom na zjištěné strategické nedostatky, přičemž obranné schopnosti budou
rozvíjeny na základě spolupráce v rámci Evropské unie;
b) vypracujeme další pobídky ke stimulaci kolaborativních investic členských států
do společných projektů a společného zadávání zakázek v oblasti obranných
schopností;
c) budeme dále investovat do schopností nezbytných k provádění celé škály misí
a operací, mimo jiné investováním do strategických faktorů, jako je kybernetická
bezpečnost a kosmická konektivita;
d) budeme podporovat součinnost mezi civilním, obranným a kosmickým
výzkumem a inovacemi a investovat do kritických a vznikajících technologií
a inovací v oblasti bezpečnosti a obrany;
e) přijmeme opatření k posílení a rozvoji našeho obranného průmyslu, včetně
malých a středních podniků.
10. Musíme se také co nejlépe připravit na rychle se objevující výzvy tím, že:
a) se budeme chránit před rostoucím nebezpečím hybridní války, posílíme naši
kybernetickou odolnost, budeme chránit naši infrastrukturu, zejména kritickou,
a budeme bojovat proti dezinformacím;
b) posílíme bezpečnostní a obranný rozměr kosmického průmyslu a činností;
c) urychlíme probíhající úsilí o posílení vojenské mobility v celé EU.
5
CS
11. Vyzýváme Komisi, aby ve spolupráci s Evropskou obrannou agenturou do poloviny
května předložila analýzu nedostatků v oblasti investic do obrany a aby navrhla veškeré
další kroky nezbytné k posílení evropské obranné průmyslové a technologické
základny.
12. Souběžně s touto činností budeme podporovat naše partnery prostřednictvím všech
dostupných nástrojů, včetně intenzivnějšího využívání Evropského mírového nástroje.
13. Připravovaný Strategický kompas poskytne vodítko pro opatření v uvedeném
bezpečnostním a obranném rozměru, aby se Evropská unie stala silnějším a schopnějším
zajišťovatelem bezpečnosti.
II. SNÍŽENÍ NAŠÍ ENERGETICKÉ ZÁVISLOSTI
14. V posledních několika letech si Evropská unie stanovila ambiciózní cíle pro dosažení
klimatické neutrality do roku 2050.
15. EU na dosažení této neutrality pracuje, přičemž současná situace vyžaduje důkladné
nové zhodnocení toho, jakým způsobem zajišťujeme bezpečnost našich dodávek
energie.
16. V tomto ohledu jsme se dohodli na co nejrychlejším postupném ukončení naší závislosti
na dovozu ruského zemního plynu, ropy a uhlí, zejména prostřednictvím:
a) rychlejšího snižování naší celkové závislosti na fosilních palivech při zohlednění
vnitrostátních podmínek a rozhodnutí členských států ohledně vlastní skladby
zdrojů energie;
b) diverzifikace našich dodávek a tras, mimo jiné využíváním LNG a rozvoje
odvětví bioplynu;
c) dalšího rozvoje trhu s vodíkem pro Evropu;
6
CS
d) urychlení rozvoje obnovitelných zdrojů energie a výroby jejich klíčových složek,
jakož i zefektivnění postupů pro povolování s cílem urychlit projekty v oblasti
energetiky;
e) dokončení a zlepšení propojení evropských plynárenských soustav a elektrických
sítí a úplné synchronizace našich rozvodných sítí v celé EU;
f) posílení nouzového plánování EU v oblasti bezpečnosti dodávek;
g) zlepšení energetické účinnosti a řízení spotřeby energie a podpory oběhovějšího
přístupu k výrobním a spotřebním vzorcům.
Vyzýváme Komisi, aby za tímto účelem do konce května navrhla plán REPowerEU.
17. Kromě toho budeme nadále vyvíjet činnost v následujících oblastech:
a) zajištění dostatečných zásob plynu a zavedení koordinovaných operací jejich
doplňování;
b) monitorování a optimalizace fungování trhu s elektřinou;
c) směrování koordinovaných investic do energetických soustav, mimo jiné
zajištěním infrastruktury LNG;
d) zlepšení konektivity s naším bezprostředním sousedstvím.
7
CS
18. Vyzýváme Komisi, aby do konce března předložila plán na zajištění bezpečnosti
dodávek a dostupných cen energie pro příští zimní sezónu.
19. Souběžně budeme na základě sdělení Komise z 8. března 2022 bezodkladně řešit
a zvažovat konkrétní možnosti postupu, pokud jde o dopad zvýšených cen energií
na naše občany a podniky, zejména na zranitelné občany a malé a střední podniky, a to
i na nadcházejícím zasedání Evropské rady ve dnech 24. a 25. března 2022.
III. VYBUDOVÁNÍ PEVNĚJŠÍ HOSPODÁŘSKÉ ZÁKLADNY
20. Budeme stavět na silných stránkách jednotného trhu, jenž budeme nadále budovat, a tak
zajistíme, aby byla hospodářská základna Evropy odolnější, konkurenceschopnější
a lépe připravená na ekologickou a digitální transformaci a současně aby nikdo nebyl
opomenut.
Snížení naší strategické závislosti
21. Pro snížení naší strategické závislosti jsou do budoucna zásadní níže uvedená odvětví,
zejména v těch nejcitlivějších oblastech:
Kritické suroviny
Zabezpečíme dodávky v EU, a to prostřednictvím strategických partnerství, zvážení
možností strategického vytváření zásob a prosazování oběhového hospodářství
a účinného využívání zdrojů.
Polovodiče
Budeme diverzifikovat dodavatelské hodnotové řetězce, udržovat vedoucí postavení
v oblasti technologií a dále rozvíjet výrobní kapacitu EU tak, abychom prostřednictvím
evropského aktu o čipech získali 20% podíl na celosvětovém trhu do roku 2030.
8
CS
Zdraví
Zaměříme se na podporu inovací a udržitelné evropské výroby cenově dostupných
léčivých přípravků, zrychlenou registraci evropských dodavatelů; financování výzkumu
a vývoje a budování výrobních kapacit, pokud jde o klíčové výrobky nezbytné k reakci
na zdravotní krize, zejména prostřednictvím úřadu HERA, a na to, aby Evropa získala
vedoucí postavení v oblasti biologických léčivých přípravků.
Digitální oblast
Budeme investovat do digitálních technologií, včetně umělé inteligence, cloudu
a zavádění sítí 5G v Evropě i v zahraničí. Prozkoumáme proveditelnost vyváření
digitálních partnerství, posílíme normativní rámec EU tak, že urychleně přijmeme
projednávané legislativní akty (zejména pokud jde o akt o datech, akt o digitálních
službách, akt o digitálních trzích, akt o umělé inteligenci), a přispějeme ke standardizaci
některých klíčových technologií, včetně budoucích sítí 6G.
Potraviny
Naše potravinové zabezpečení zlepšíme tak, že snížíme naši závislost na klíčových
dovážených zemědělských produktech a vstupech, zejména zvýšením produkce bílkovin
z rostlinných zdrojů v EU.
Vyzýváme Komisi, aby předložila možnosti, jak co nejdříve řešit problém rostoucích
cen potravin a otázku globálního potravinového zabezpečení.
Opatření na úrovni EU a na vyšších úrovních
22. Na úrovni EU zajistíme spolupráci tak, že budeme podporovat průmyslové iniciativy
mimo jiné prostřednictvím významných projektů společného evropského zájmu
a průmyslových aliancí. Kromě toho posílíme schopnosti EU v oblasti výzkumu
a inovací.
9
CS
23. Na celosvětové úrovni budeme i nadále multilaterálně i prostřednictvím obchodních
dohod provádět ambiciózní a silnou obchodní politiku a prosazovat naše normy, přístup
na trhy, udržitelné hodnotové řetězce a konektivitu. Doplníme náš soubor nástrojů
v oblasti obchodní politiky a politiky hospodářské soutěže o nástroje k řešení účinků
zahraničních subvencí narušujících jednotný trh, k ochraně před donucovacími opatření
ze strany třetích zemí a k zajištění vzájemnosti při otevírání veřejných zakázek
s obchodními partnery. Proces vedoucí k dohodám o obchodu by měl být transparentní
a inkluzivní, aby byl zajištěn úspěšný výsledek.
IV. PODPORA INVESTIC
24. Vytvoříme prostředí, které usnadňuje a přitahuje soukromé investice, a to tak, že:
a) radikálně zreformujeme, zjednodušíme a zrychlíme správní postupy při
povolování investičních projektů v EU;
b) vytvoříme jednoduché a předvídatelné právní prostředí, zejména pro malé
a střední podniky;
c) budeme podporovat dovednosti tak, aby odpovídaly vyvíjejícím se potřebám trhu,
a zajistíme kvalitní pracovní místa;
d) budeme nadále prosazovat sociální soudržnost a zachováme náš sociální model;
e) dokončíme jednotný trh ve všech jeho rozměrech, obzvláště pokud jde o digitální
oblast a služby;
f) vytvoříme integrovanější, atraktivnější a konkurenceschopnější evropské finanční
trhy, umožňující financování inovací a zajišťující finanční stabilitu, a to
prohloubením a dokončením bankovní unie a unie kapitálových trhů.
10
CS
25. Zmobilizujeme nezbytné evropské a vnitrostátní prostředky veřejného financování, aby
bylo možné zlepšit přístup k rizikovému kapitálu, překonat selhání trhu a mobilizovat
soukromé investice a podporovat inovativní projekty. Zdroje EU budeme co nejlépe
využívat. Využijeme rozpočet a potenciál skupiny EIB k urychlení investic, včetně
rizikovějšího financování podnikání a inovací.
26. Naše vnitrostátní fiskální politiky budou muset zohlednit celkové investiční potřeby
a zohledňovat novou geopolitickou situaci. Budeme uplatňovat zdravé fiskální politiky,
které každému členskému státu zajistí udržitelnost dluhu, a to i pomocí investičních
pobídek, jež podporují růst a jsou klíčové pro dosažení našich ekologických
a digitálních cílů. Současně zintenzivníme reformy, které zlepší konkurenceschopnost,
podpoří vytváření pracovních míst a rozvinou růstový potenciál v Evropské unii.
V. DALŠÍ POSTUP
27. Tento program budeme realizovat jakožto jednotlivé členské státy i kolektivně.
Vyzýváme příslušné orgány, aby urychlily práci ve všech oblastech, jimiž jsme se
zabývali. My jako vedoucí představitelé se k tomu programu vrátíme na nadcházejících
zasedáních Evropské rady.
Tymoty
Příspěvky: 2143
Registrován: 12.10.2023 14:19

Re: Versailleské prohlášení, 10. a 11. března 2022

Příspěvek od Tymoty »

Mně u tohohle "prohlášení", jakož i u jiných (např. https://trojkatretiho.cz/viewtopic.php?p=19#p19), a ještě když u toho jsou slova "neformální zasedání", vrtá hlavou, jaké je vlastně právní postavení těchhle "prohlášení". Nějak se mi zdá, že to není ani součást takového toho "právního činění se" Evropské unie, ani to není "mezistátní smlouva". Spíš se mi to jeví jako taková "tiskovka" / 'letter of intent' momentáních vládců / vlád členských zemí. Zajímá mě, jak to je.

Jinak je to ale docela zajímavé čtení.
Tymoty
Příspěvky: 2143
Registrován: 12.10.2023 14:19

Re: Versailleské prohlášení, 10. a 11. března 2022

Příspěvek od Tymoty »

https://bagarrosphere.fr/@abolitionnist ... 9996868994 @abolitionniste@bagarrosphere.fr :

>> https://www.consilium.europa.eu/en/pres ... 1-03-2022/
> I have a question concerning the legal status of such 'declarations'.

What is the 'legal status' of such 'declarations'?

For me with this 'declaration' with the words "informal meeting", the question is, what the legal status of this 'declaration' actually is. Somehow it seems to me, that it is neither part of 'legislating activity'(?) of the European Union, nor is it an "international treaty". It seems to me more like a "letter of intent" of the current rulers...
Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů